تأثیر کم خوابی بر افزایش وزن  وکنترل قندخون

6 مارس 2015- تنها کاهش 30 دقیقه از خواب روزانه درطول هفته می تواند عواقب طولانی مدتی بر وزن بدن ومتابولیسم  برجا  گذارد.

 نتایج این تحقیق در نشست سالیانه ی انجمن غدد در سن دیگو ارائه  گردید.

 پرفسور شهراد طاهری از کالج پزشکی weill cornellدر قطر و سرپرست این تحقیق می گوید: درحالیکه  در مطالعات  قبلی  به ارتباط کم خوابی با چاقی و دیابت اشاره شده است، ما در مطالعه ی اخیر  دریافتیم  تنها کاهش 30 دقیقه از خواب در طول روزهای کاری در هفته می تواند تأثیرات قابل توجهی بر چاقی و مقاومت به انسولین بر جا گذارد. ای نتایج از مشاهدات قبلی در این زمینه  حمایت  می کند.

 به دلیل تعهدات اجتماعی و کاری ، اغلب افراد درطول روزهای هفته دچار کمبود خواب هستند، آنها  برای جبران این کمبود در تعطیلات آخر هفته  مدت زمان خواب خود را افزایش می دهند.

اما کاهش خواب درطول روزهای غیرتعطیل در طول هفته ممکن است منجر به بروز اختلالات متابولیک بلند مدتی گردد که به شروع یا تشدید دیابت  نوع 2 می انجامد.

 دکتر طاهری می گوید: در جوامع مدرن کم خوابی بطور روزافزونی  رایج شده است اما تنها از دهه ی گذشته ما از عواقب متابولیکی آن آگاه شده ایم، یافته های این تحقیق نشان می دهد اجتناب از کم خوابی دارای مزایای مثبتی بر اندازه ی دورکمر و متابولیسم است ، افزودن خواب به مداخلات شیوه ی زندگی به منظور کاهش وزن و مقابله  با دیابت می تواند موفقیت  در این  امور را بهبود بخشد.

پرفسور طاهری وهمکارانش از 522 بیماری که اخیراً بیماری دیابت نوع  2 در آنها تشخیص داده شده است در این کارآزمایی تصادفی ثبت نام کردند، بیماران دریکی از این  سه گروه ثبت نام شدند: مراقبت معمول، مداخلات فعالیت فیزیکی، مداخلات رژیم غذایی همراه با  فعالیت فیزیکی.

شرکت کنندگان ساعات خواب خود را درطی 7 روز متوالی یادداشت کرده ومقدار بدهی خواب خود را  در  طول یک  هفته محاسبه  نمودند. در شروع تحقیق قد و وزن این افراد  برای بررسی و تعیین وضعیت چاقی و اندازه ی دورکمر برای چاقی شکمی اندازه گیری  گردید و در نمونه های خونی این افراد درحالت  ناشتا حساسیت  به انسولین  آنالیز  گردید.

در شروع تحقیق احتمال چاقی افرادیکه  دچار کسر خواب بودند نسبت به افرادیکه  درطول  روزهای کاری هفته  کمبود خواب نداشتند، 72 درصد بیشتر بود و در افرادیکه این کمبود خواب درمدت 6 ماه ادامه  یافته  بود میزان چاقی و مقاومت  به انسولین بطور قابل توجهی افزایش داشت.

 درماه دوازدهم به ازاء هر 30 دقیقه  کسر خواب در طول  روزهای  کاری هفته  در شروع  آزمایش، خطر چاقی و مقاومت  به انسولین  به ترتیب 17 و 39  درصد افزایش یافته بود.

 نویسندگان مقاله  می گویند: در مداخلاتی که به منظور کند نمودن یا معکوس نمودن بیماریهای  متابولیک در آینده  طراحی  می شود باید تمام عوامل از جمله خواب را که بروی  عملکرد  متابولیکی  افراد تأثیر گذار است،  درنظر گرفت.

آنها معتقدند داشتن خواب کافی و آموزش در مورد تأثیرات متابولیکی آن می تواند از اجزا کلیدی موفقیت کارآزمایی های بعدی درکنترل بیماریهای متابولیک باشد، بودجه ی این تحقیق توسط انستیتو دیابت  بریتانیا وموسسه ی ملی تحقیقات بهداشتی بریتانیا تأمین گردید.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2015/03/150306082541.htm